Atelier Lammens & De Prins In detail (1/4): Het contact

Atelier Lammens & De Prins In detail (1/4): Het contact

Wat maakt ons tot Atelier Lammens & De Prins? Hoe gaan wij te werk en waarom onderscheidt ons dat van anderen? Een verhaal dat wij al lang willen vertellen.

Hoe krijgen wij greep op wat de klant wilt én echt nodig heeft? Hoe interpreteren we zijn noden en hoe vormen we dit om naar concrete voorstellen? In dit eerste deel proberen wij deze vragen te beantwoorden. In deel 2 tot en met 4 komen zaken als onze ontwerpen, productie en de afwerkingsgraad aan bod.

Doorheen de jaren stelden we vast dat onze klanten ons steeds vaker benaderen vanwege onze specifieke aanpak. Soms biedt deze het antwoord op een lange zoektocht naar de juiste formule. Andere keren is het na een eerder teleurstellend contact met een andere firma waarbij ze zich niet begrepen voelden. Hierin verschillen wij fundamenteel. Onze drijfveer is een vertaling te vinden van de wens die iemand heeft om zijn leefomgeving te verbeteren. Zo willen we een antwoord bieden op een bepaalde nood, zorg of zelfs ergernis. Het is dan ook erg belangrijk om deze wens loepzuiver te krijgen zodat het antwoord nadien ook sluitend is. Daarom beginnen we steeds met een gesprek ter plaatse bij de klant. Hierbij proberen we zo onbevangen mogelijk op een uitnodiging in te gaan. De beste gesprekken zijn die waarbij je op voorhand niet weet waar je gaat uitkomen. Bij elk individueel project gaan wij tot het uiterste om tot een resultaat te komen waarbij de klant zich helemaal thuis voelt.

“Voor de moeilijke kamer waarin de dressing moest komen had ik een initieel ongeïnspireerd ontwerp van een andere firma. Het verschil met wat Jef uitdacht kon moeilijk groter zijn. Het eerste ontwerp was er meteen 100% op.

Hij heeft een visie en kan die perfect aligneren met wat de klant wil. Dankzij zijn geeky kant krijg je renders die precies foto’s zijn van hoe het er achteraf gaat uitzien.”

-Stijn

Eerste contact

We geloven niet in sjablonen die we over eender welke klant kunnen leggen. Daarom is een gesprek bij de klant thuis belangrijk zodat we steeds een antwoord op maat kunnen bieden. We ontmoeten graag de mensen in hun vertrouwde omgeving. De leefomgeving vertelt iets over de klant, illustreert zijn behoefte en stuurt ons naar een oplossing. Dit stelt ons in staat om de energie die er hangt op te nemen. Het aanwezige interieur hoeft niet definitief te zijn. Hoe dan ook vertelt het iets over welke keuzes klanten vroeger wel of niet gemaakt hebben.

Wij beweren niet meteen een pasklaar antwoord te hebben op het einde van het gesprek. In plaats daarvan leggen we de focus op het stellen van de juiste vragen. Het antwoord hierop laat ons toe een ontwerp aan te bieden dat volledig aansluit bij de klant. Ondanks ons oog voor detail en afwerking proberen we hierbij de focus in eerste instantie bij het basisconcept te houden. Details kunnen het zicht op de essentie doen verliezen.

Onze interpretatie

Vaak formuleren wij een voorstel dat niet helemaal overeenkomt met het eerste idee van de klant. Maar waarbij deze wel met volle overtuiging meegaat in het verhaal dat wij voorstellen. Het tegenovergestelde is ook mogelijk. Soms heeft een klant een heel uitgesproken wens maar kan deze niemand geschikt vinden die dat idee vertaalt in een ontwerp waarbij hij/zij het gevoel heeft dat het oorspronkelijke idee overeind gebleven is. Geen enkel gesprek loopt hetzelfde en de klemtonen die gelegd worden zijn voor iedereen anders. Sommige focussen op materiaalgebruik, andere op praktische overwegingen, look-and-feel, design, … Wij proberen steeds de aandacht te houden op de overtuiging dat het meubel afgestemd moet worden op zijn gebruiker.

Een dressing bijvoorbeeld is nooit slechts een serie kasten waarin je kledij opbergt. Deze hoort aangepast te zijn aan de gewoontes van onze klanten. Zo kan het type en de vouwtechniek van de kledij belangrijk zijn. Maar ook de gezinssamenstelling, mobiliteit van de klant, kamerindeling, het dagelijks ritueel en het gebruik van een kleerkast zijn cruciale elementen in het ontwerp ervan.

Materialen

Wanneer de klant na onze kennismaking akkoord gaat om ons een tekenkundig voorstel te laten uitwerken, verzamelen we meteen enkele ingrediënten om aan de slag te kunnen gaan. De ruimte wordt in kaart gebracht. Er wordt gelet op zaken zoals lichtinval, organisatie van de ruimte en raam- en deuropeningen. Aanwezige materialen proberen we vast te leggen en te integreren in het toekomstig ontwerp. Dit omdat zaken zoals vloeren en muurbekledingen een doorslaggevende rol kunnen spelen tijdens de ontwerpfase, We nemen foto’s, doen een opmeting en maken een soort ‘interieur’ inventaris met elementen die belangrijk zijn voor onze klanten. Deze proberen we dan in het ontwerp te verwerken. Dat kan gaan van foto’s tot kunstwerkjes.

Tijdens het uitwerken van een ontwerp durven wij te mixen met verschillende materialen of grondstoffen. Indien het een toegevoegde waarde is, werken we naast de klassieke plaatmaterialen en massief hout ook met andere materialen zoals metaal, glas, plexi en (natuur)steen. Zo leveren we steeds een uniek werk af. We kiezen er wel steeds voor om met kwalitatieve materialen en duurzame grondstoffen te werken. Zo kunnen we steeds de standaard waar we naar streven en voor gekend zijn neerzetten.

Het resultaat van dit hele proces is een ‘Render’ (computer 3D-tekening) als vertaling van wat besproken, opgemerkt en intuïtief geabsorbeerd werd.

Lees hier meer over in deel 2: Het ontwerp.

Binnenkort deel 2: Het ontwerp